Met het openbaar vervoer reizen

Openbaar vervoer is vervoer waar iedereen (tegen betaling) gebruik van mag maken, bijvoorbeeld de trein, bus, tram of metro. Vervoersbedrijven hebben vaak extra dienstverlening om mensen met een beperking te helpen bij hun reis.

OV-chipkaart
Als u met het openbaar vervoer reist, is het handig om een OV-chipkaart aan te vragen. De OV-chipkaart is het betaalmiddel voor al het openbaar vervoer in Nederland.

Weet u niet goed hoe u de OV-chipkaart moet gebruiken? Of hoe u via internet uw reis kunt plannen? Op Seniorweb vindt u artikelen met uitleg over de OV-chipkaart.

Voor informatie in simpele taal kunt u kijken op Uitleg OV-chipkaart.nl. Op deze website wordt in begrijpelijke taal uitgelegd wat de OV-chipkaart is en hoe je ermee kunt reizen. De informatie wordt ook voorgelezen.

Een reis plannen
In Nederland zijn er veel verschillende OV-bedrijven. Elk vervoersbedrijf heeft zijn eigen dienstregeling. Via de online OV-routeplanner op de website 9292.nl kunt u eenvoudig te weten komen hoe u moet reizen. U voert uw vertrekpunt en plek van bestemming in en ziet dan:

  • hoe laat u moet vertrekken;
  • welke vervoersmiddelen u moet nemen, bij welke vervoersbedrijven;
  • waar en wanneer u moet overstappen;
  • hoe lang de reis duurt;
  • wat de reis kost.

Op Seniorweb.nl vindt u stap-voor-stap uitleg over het plannen van een reis via internet.

Op 9292 kunt u een reis daarnaast 'toegankelijk plannen'. De planner houdt dan rekening met uw lichamelijke of visuele beperking. In het reisadvies is bijvoorbeeld meegenomen dat u meer tijd nodig heeft om over te stappen. En blinden en slechtzienden krijgen bij het voorlezen van het reisadvies te horen bij welke haltes een blindengeleidenlijn aanwezig is. Meer uitleg vindt u op 9292.nl.

Assistentie
Gaat u met de trein? Een medewerker van de spoorwegen kan u helpen bij het in- en uitstappen. Dat kunt u van te voren aangeven door te bellen of te e-mailen naar het vervoersbedrijf. Vaak kan dit ook door in te loggen op de website van de vervoerder, bijvoorbeeld bij de Nederlandse Spoorwegen.

OV-Begeleiderskaart
U kunt een OV-Begeleiderskaart aanvragen wanneer u door uw beperking niet zelfstandig met het openbaar vervoer kunt reizen.

  • Met deze kaart kan er 1 begeleider gratis met u meereizen.
  • De begeleider moet minimaal 12 jaar oud zijn.
  • U hoeft niet altijd dezelfde begeleider mee te nemen.
  • De OV-Begeleiderskaart is geldig in de trein, tram, bus en de metro.
  • De OV-Begeleiderskaart is minimaal een jaar geldig.

Via het telefoonnummer 030-2354661 kunt u een OV-Begeleiderskaart aanvragen. Of vul het aanvraagformulier in op de website van Argonaut Advies.

Reisproducten voor blinden en slechtzienden
Als u blind of slechtziend bent, dan kunt u gebruik maken van speciale reisproducten voor het openbaar vervoer.

  • Met het Sentire-reisproduct krijgt u korting op het instaptarief van het openbaar vervoer. Als er iets mis gaat met uitchecken, betaalt u alleen het instaptarief. Dit tarief is €1,20. U kunt ermee reizen met de bus, metro, tram en OV over water, maar niet met de trein.
  • U kunt ook een OV-chip Plus abonnement afsluiten. Hiermee kunt u van te voren telefonisch uw reis boeken bij de NS Klantenservice, of online via uw NS-account. Daardoor hoeft u niet in te checken met uw OV-chipkaart. Met OV-chip Plus kunt u in heel Nederland reizen met alle treinvervoerders, maar niet met de bus, tram of metro.
  • Reist u voor uw werk, dan kunt u ook reizen met een NS-Businesscard. Hiermee moet u wel in- en uitchecken. Aan het eind van de maand krijgt u een factuur met uw reiskosten. Mislukt het uitchecken, dan kunt u dit laten herstellen.

Meer informatie over OV-chip Plus en de NS Businesscard vindt u op de website van de NS.

Kortingskaarten
Ook zijn er verschillende kortingskaarten en trajectkaarten die het reizen met het openbaar vervoer goedkoper maken. Vraag uw vervoersbedrijf om meer informatie.

Maar wat als het niet gaat?
Het is niet altijd even makkelijk om het openbaar vervoer te nemen. Bijvoorbeeld omdat de instap van de tram nog niet gelijkvloers is. Of omdat de bushalte te ver weg is.

In dat geval kan de gemeente misschien met u meedenken over een oplossing, bijvoorbeeld speciaal taxivervoer.